Swift

Bon appétit!: Tarta Lotaryńska-Quiche Lorraine

Piątek był deszczowy, za to sobota przywitała mnie słońcem i sześcioma kreskami na plusie :)

Za 2h uciekam na spacer z moim M., żeby nie zmarnować tego dnia :)

Ale jeszcze przed wyjściem, chciałam się z Wami podzielić przepisem na jedno  z moich ulubionych dań :)

Przepis na tę tartę dostałam od Cioci, która kiedyś zrobiła ją na obiad.
Tak mi zasmakowała, że bardzo szybko zrobiłam ją w domu sama :)

Później okazało się, że jest to jedna z wersji Tarty Lotaryńskiej-Quiche Lorraine, czyli placka pieczonego w okrągłej formie, nadzianego boczkiem, serem, szynką i jajkami, który podaje się we Francji  w okresie Bożego Narodzenia.

Tarta jest pożywna, ciężka. Dobra na ciepło na obiad lub kolacje, lub schłodzona i pokrojona na mniejsze klinki, będzie idealnym daniem na imprezę :)

U mnie wersja odbiegająca na pewno, od oryginału ale za to jaka pyszna... :)



Składniki:

Ciasto:
  •  120 gram zimnego masła
  • 3 łyżki mleka
  • 1 jajko
  • 3 łyżki wody
  • 250 gram mąki
  • szczypta soli
Nadzienie:
  • 2 jajka + 1 żółtko
  • 150 gram wędzonej szynki(lub boczku lub obu )
  • 100 gram sera cheddar
  • 5 cebul*
  • 200 ml mleka
  • 1/2 szklanki gęstej śmietany (18%-22%)
  • gałka muszkatołowa
  • sól i pieprz
  • świeży majeranek i pietruszka
  • olej do smażenia
Przygotowanie:

Piekarnik rozgrzać do 175stopni.

Przygotowujemy ciasto : Na stolnicę wysypać mąkę z solą, dodać masło i posiekać razem z mąką. Następnie dodać jajko, wodę oraz mleko i szybko zagnieść gładkie ciasto.(gdyby było za suche, dodać odrobinę wody). Zawinąć w folię i schłodzić w lodówce przez 30 minut.

Farsz: Cebule drobno posiekać. Szynkę pokroić w kosteczkę. Ser zetrzeć. Zioła posiekać.
Na oleju poddusić cebulę, przez kilka minut. Śmietanę wymieszać z mlekiem, jajkami i żółtkiem. Przyprawić solą, pieprzem i gałką. Do cebuli dodać pokrojoną szynkę i ostudzić.

Cisto rozwałkować i przełożyć do natłuszczonej formy(u mnie śr. 27cm). Szynkę i cebulę, wymieszać z ziołami i serem - wyłożyć na ciasto. Zalać śmietaną z jajkami.

Zapiekać w piekarniku przez około 60minut, aż góra zrobi się rumiana.

Podawać na ciepło lub zimno. **

*5 cebul to naprawdę dużo i szczerze mówiąc, zawsze ograniczam tę liczbę do 2-3 sztuk :)
** ostudzona jest bardziej zwarta i łatwiej się kroi. 

Smacznego!




You Might Also Like

0 komentarze

Jeśli podoba Ci się mój przepis, napisz mi o tym! :) Jeśli masz jakieś pytanie: pytaj! Coś nie gra? Poinformuj mnie o tym, postaram się następnym razem zrobić wszystko lepiej :))

Zdjęcia i treści prezentowane na blogu są mojego autorstwa. Wykorzystywanie i kopiowanie ich bez mojej zgody jest sprzeczne z przepisami ustawy o prawach autorskich. (Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Jeśli chcesz skorzystać z przepisu, dodaj link do oryginału.