Swift

Rabarbarowelove i dziecięce wspomnienia: Szarlotka z rabarbarem.


Kiedy myślę o rabarbarze, mam przed oczami działkę mojej babci, jeszcze opiaszczone łodygi tej rośliny i miskę cukru obok.
Pamiętam ten cierpki smak w ustach i kwaśne miny.


Szczerze powiem, że jako dziecko nie byłam największą fanką rabarbaru, ale nie wyobrażałam sobie wakacji bez niego.

Im jestem starsza, tym bardziej doceniam to miejsce, jakim jest działka.
Miejsce, które nie jest daleko, a jest oderwaniem od tej miejskiej rzeczywistości.
Od najmłodszych lat była wielką częścią mojego życia i w pewnym sensie się na niej wychowałam.


Babcia w grządkach, stolik pod drzewem, które daje przyjemny cień podczas każdego upalnego dnia, dania z prodiża, tosty, mama w krótkich spodenkach, wielka miska z wodą, która robiła za basenik, mój chłopak rozpalający grilla, moja psina biegająca przy ogrodzeniu. Truskawki prosto z krzaka, jeszcze z piaskiem, który skrzypiał między zębami. Kilogramy fasolki szparagowej, wykopywanie marchewek..

Potrzebowałam czasu, żeby docenić to wszystko.
Dlatego z niecierpliwością czekałam na szparagi i pierwsze łodygi rabarbaru.
Obiecałam sobie, że wykorzystam w tym roku wszystko, co przyniesie ta ziemia .


W niedziele doczekałam się kilku cienkich łodyg kwaśnego, czerwonego rabarbaru.
I pełna wspomnień, w poniedziałek, wpadłam do domu i zagniotłam kruche ciasto.
Dla mamy.
I zrobiłam jej ciasto z rabarbarem. Z jej ulubioną kratką.
Muszę jednak jeszcze dopracować swoje zdolności kratkoróbstwa :)
Ale mamie się podobało. I to najważniejsze. :)



Składniki:
  • 250 g masła/margaryny
  • 300 g mąki pszennej
  • 60 g cukru pudru
  • 1 jajko
  • 1 żółtko
  • szczypta soli
  • 1/2 łyżki wody
  • 5 łodyg rabarbaru
  • 1-2 jabłka
  • 3 łyżki marmolady różanej
  • 1/2 szklanki wody
  • 1 łyżeczka cukru wanilinowego
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 1/2 łyżeczki gałki muszkatołowej 
  • 1 łyżka cukru brązowego/białego
  • cukier puder do posypania
Przygotowanie:

Mąkę przesiewamy z solą na stolnicę. Dodajemy cukier, masło i siekamy nożem. Następnie dodajemy jajko i żółtko oraz wodę i zagniatamy szybko na gładkie ciasto. Wkładamy do lodówki na minimum 1 godzinę.

Rabarbar myjemy i obieramy. Kroimy w kostkę. Tak samo postępujemy z jabłkami. Wrzucamy wszystko to garnka, dodajemy cukier i cukier wanilinowy, przyprawy, zalewamy wodą i gotujemy 20-25 od czasu do czasu mieszając.

2/3 schłodzonego ciasta rozwałkowujemy na oprószonej mąką stolnicy i przekładamy do formy. Na powierzchni ciasta równomiernie rozsmarowujemy nadzienie.

Z pozostałej części ciasta przygotowujemy paski i układamy na powierzchni naszej szarlotki tworząc
kratkę.

Pieczemy około 45 minut w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni, aż ciasto się zarumieni.
Posypujemy cukrem pudrem.





You Might Also Like

0 komentarze

Jeśli podoba Ci się mój przepis, napisz mi o tym! :) Jeśli masz jakieś pytanie: pytaj! Coś nie gra? Poinformuj mnie o tym, postaram się następnym razem zrobić wszystko lepiej :))

Zdjęcia i treści prezentowane na blogu są mojego autorstwa. Wykorzystywanie i kopiowanie ich bez mojej zgody jest sprzeczne z przepisami ustawy o prawach autorskich. (Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Jeśli chcesz skorzystać z przepisu, dodaj link do oryginału.