Swift

Wspomnienie słonecznej Hellady: Musaka, czyli zapiekanka z bakłażanów i mięsa.

Wrzesień wciąż nas rozpieszcza :)
Słońce w Gdyni świeci cały dzień i aż się chce wychodzić na spacery.
Tylko noce coraz zimniejsze..
Dlatego w kuchni stoi cały gar rozgrzewającej zupy dyniowej, na którą przepis poznacie wkrótce. :)
A dzisiaj, mam dla Was danie, które obiecałam sobie, że zrobię od kiedy wróciłam z Krety. :)

Bałam się go trochę, bo nie wiedziałam jakiego użyć przepisu.
Wiadomo, że internet jest skarbnicą wiedzy, ale bardzo chciałam, by smakowało tak jak w Tawernie, w której wraz z mamą spędziłyśmy jeden z greckich wieczorów.

MUSAKA (lub też mousaka, moussaka itd.)- czyli zapiekanka z bakłażanów, mielonego mięsa, pomidorów i sosu beszamelowego. To danie, przychodzi na myśl jako pierwsze, kiedy myślimy o kuchni greckiej.





Jest bardzo treściwe i faktycznie, wymaga trochę czasu, ale smak wynagrodzi każdą minutę poświęconą przygotowaniom.
Dla mnie sporym zaskoczeniem, było dodanie do sosu pomidorowego.. cynamonu.
Ale kiedy tylko aromaty się wymieszały, to cała kuchnia pachniała dokładnie tak, jak uliczka z tawernami w Plakias... :)

Więcej o wycieczce do Grecji, możecie poczytać w tym poście, a teraz zapraszam po przepis.

Nie mogę powiedzieć, że się zainspirowałam, bo wykonałam Musakę w całości z przepisu ze strony www.przepisygreckie.pl , ale dokonałam kilku niewielkich zmian, dlatego podam go również tutaj. :)

Składniki:
  • 1,5 kg mięsa mielonego (wołowego lub jagnięcego) *
  • 5-6 bakłażanów ( można użyć też cukinii, np. pół na pół, ale to bakłażany nadają TEGO smaku)
  • 4 ziemniaki (opcjonalnie, ja użyłam)
  • 1 duża cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • 250 ml czerwonego wytrawnego wina
  • 2 puszki pomidorów
  • cukier
  • oliwa
  • sól, pieprz, cynamon, kumin, oregano
Warstwa beszamelowa:
  • 85 g masła
  • 85 g mąki
  • 600 ml mleka
  • 1 jajko
  • sól, pieprz, gałka muszkatołowa
  • ser feta (lub dowolny ser) 

Przygotowanie:

Bakłażany myjemy, nie obieramy.
Kroimy w cienkie plasterki, układamy na sitku lub durszlaku, każdą warstwę posypując solą.
Ostawiamy na min. 30 minut by puściły gorzki sok.

Ziemniaki gotujemy w mundurkach, studzimy i obieramy.

 Na patelni rozgrzewamy oliwę, wrzucamy pokrojoną drobno cebulę i czosnek.
Smażymy kilka minut, po czy dodajemy mięso i smażymy, aż zbrązowieje.

Dolewamy wino oraz pomidory z puszki wraz zalewą( jeśli są całe, należy je pokroić na mniejsze).
Dodajemy odrobinę cukru, kumin i cynamon (ok. 1/2 łyżeczki). Solimy, pieprzymy.
Doprowadzamy do wrzenia i gotujemy, dość często mieszając, aż sos wyparuje i wszystko zgęstnieje.

Bakłażany opłukać z soli, ułożyć na głębokiej blaszce, polać wodą i oliwą, i piec do lekkiego zrumienienia (ok.15 minut). W tym miejscu dodajemy też cukinię, jeśli jej używamy.
Można też podsmażyć je na oliwie, jednak wydaję mi się, ze jest to bardziej pracochłonne (i kaloryczne! :))


Sos beszamelowy: Ta ilość składników wystarcza na dość cienkie ( widoczne na zdjęciach) pokrycie potrawy. W tawernach w Plakias, warstwa była jednak grubsza, co bardzo nam zasmakowało, dlatego następnym razem spróbujemy zwiększyć ilość sosu beszamelowego.
W rondelku rozpuszczamy masło, dodajemy mąkę i mieszamy na gładką papkę.
Powoli dolewamy mleko , cały czas mieszając. Doprowadzamy do wrzenia, ściągamy z palnika i
przyprawiamy. Na końcu dodajemy jajko oraz raz i wszystko mieszamy.

Na średniej blaszce ( u mnie 40x20) układamy nasze składniki: najpierw ziemniaki pokrojone w talarki, następnie połowę bakłażana i cukinii, sos mięsny, kolejną warstwę bakłażana. Wszystko zalewamy sosem beszamelowym i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180-200 stopni na około 50 minut ( warstwa beszamelowa musi się zarumienić).

Gotowe! :)

Najlepiej musakę przygotować dzień przed, by przez noc się "przegryzła" i związała.

*użyłam mięsa wieprzowego i mimo to było pyszne. :)

Smacznego!


________________________________________________________________________________

BARDZO PROSZĘ O GŁOSY! :)
Można głosować raz dziennie, każdego dnia. :)

http://www.zostanmistrzemkuchni.pl/przepis,pappardelle-ze-szpinakiem-i-szynka-parmenska-w-smietanowym-sosie-,id-734




You Might Also Like

0 komentarze

Jeśli podoba Ci się mój przepis, napisz mi o tym! :) Jeśli masz jakieś pytanie: pytaj! Coś nie gra? Poinformuj mnie o tym, postaram się następnym razem zrobić wszystko lepiej :))

Zdjęcia i treści prezentowane na blogu są mojego autorstwa. Wykorzystywanie i kopiowanie ich bez mojej zgody jest sprzeczne z przepisami ustawy o prawach autorskich. (Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Jeśli chcesz skorzystać z przepisu, dodaj link do oryginału.