Swift

FIT NIEDZIELA: Tarta z kaszą gryczaną, białym serem i kurkami na pełnoziarnistym spodzie.

Witam Was ludki :)

Dzisiaj chciałabym zacząć (mam nadzieję) co tygodniowy cykl.

Tak sobie właśnie wymyśliłam, że niedziele odznaczę mianem tego ZDROWEGO dnia :)

Dlaczego? 


Niedziela to dzień, kiedy większość z nas ma wreszcie czas usiąść przy stole ze swoją rodziną. Spotykamy się wszyscy, jeździmy do siebie i zajadamy smakołyki przygotowane przez panią domu. Taki nasz polski zwyczaj :). Rosół, schabowe, mielone, zasmażana kapusta, szarlotka... te dania bardzo często goszczą na polskich stołach podczas rodzinnych, niedzielnych obiadów.

A ja, chciałabym nieco zmienić ten dzień. Niech będzie nadal wyjątkowy, niech będzie nadal rodzinny, nadal przygotowujmy na ten dzień coś, na co nie mamy w tygodniu czasu... ale zmieńmy trochę menu :)

Na zdrowsze, na pełne składników odżywczych i białka, na pełnoziarniste... ale nadal pyszne ! :) Nasza talia nam podziękuje :)

I tak co tydzień, postaram się wrzucić jakiś inspirujący przepis na niedzielny obiad/deser. :)

a na pierwszy ogień:

TARTA Z KASZĄ GRYCZANĄ, BIAŁYM SEREM I KURKAMI NA PEŁNOZIARNISTYM SPODZIE.

robiłam już to cudo, kiedyś.. :) ale jestem straszną gapą i zapomniałam dodać jajek do farszu.. :D
dlatego kiedy zobaczyłam, że nie ma co zrobić z twarogiem, a zamrażalniku czekają na użycie kurki zebrane przez babcie, to od razu przyszła mi na myśl ta tarta :) i o to jest! :)


Składniki:

CIASTO:
  • 250 g pełnoziarnistej mąki ( używałam pszennej Lubelli)
  • 150 g schłodzonego masła
  • 1 jajko
  • łyżeczka soli
  • łyżka mleka lub wody
FARSZ:
  •   200 g (2 torebki) kaszy gryczanej
  •   400 g kurek
  •   1 cebula
  •   2 łyżki oliwy z oliwek
  •   300 g chudego twarogu
  •  4 łyżki oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia
  •   2 duże jajka
  •   1 filiżanka tartego Parmezanu (można pominąć)
  •   filiżanka liści bazylii (lub 3 - 4 łyżki posiekanej natki pietruszki lub mięty)
  •   sól morska i grubo mielony lub młotkowany czarny pieprz
  •   1/2 szklanki orzechów włoskich (lub pestek słonecznika)
 Przygotowanie:

Mąkę wysypać na stolnicę, utworzyć wgłębienie, dodać do niego pokrojone masło, sól . Wbić jajko. Zgarniając mąkę z brzegów do środka, rozcierać z masłem. Dodać łyżkę mleka lub wody i zagnieść szybko gładkie ciasto. Zawinąć w folię i włożyć na 20 minut do zamrażalnika.

(Na moją formę do tatry-27cm potrzebowałam 3/4 ciasta z podanego wyżej przepisu) Ciasto wyciągnąć z zamrażalnika, rozwałkować między dwoma arkuszami folii spożywczej i przełożyć do wysmarowanej masłem formy. Dokładnie pokryć brzegi. Nakłuć widelcem spód. Ciasto przykryć papierem do pieczenia i obciążyć fasolą/ryżem . Wstawić do nagrzanego do 180 stopni piekarnika na 12 minut. Po upływie tego czasu, zdjąć papier z fasolą i piec jeszcze 12-15 minut, aż ciasto się zarumieni. Wyjąć z piekarnika i dobrze ostudzić!

Kaszę gryczaną ugotować w osolonej wodzie, odcedzić. Kurki opłukać, osuszyć, większe grzyby pokroić. Cebulę obrać i pokroić w kosteczkę. Na patelni rozgrzać oliwę z oliwek i zeszklić cebulę nie rumieniąc. Dodać kurki i smażyć przez około 8 minut, redukując cały powstały sok.

Wymieszać kaszę gryczaną z kurkami, pokruszonym serem białym, śmietanką lub oliwą, jajkami, Parmezanem i poszarpaną bazylią. Wyrobić nadzienie ręką, doprawiając sporą ilością świeżo zmielonego pieprzu i solą do smaku.

Nadzienie wyłożyć na upieczony spód, wyrównać i docisnąć. Orzechy połamać i posypać po wierzchu. Tartę piec przez 25 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni (standardowe grzanie góra i dół). Po upieczeniu odczekać chwilkę, aż nadzienie lekko przestygnie i zwiąże się.






Podawać z kleksem jogurtu naturalnego lub maślanką(choć to już tłustsze ;)).

Zdrowego SMACZNEGO! :)






oryginalny przepis tutaj!



You Might Also Like

1 komentarze

Jeśli podoba Ci się mój przepis, napisz mi o tym! :) Jeśli masz jakieś pytanie: pytaj! Coś nie gra? Poinformuj mnie o tym, postaram się następnym razem zrobić wszystko lepiej :))

Zdjęcia i treści prezentowane na blogu są mojego autorstwa. Wykorzystywanie i kopiowanie ich bez mojej zgody jest sprzeczne z przepisami ustawy o prawach autorskich. (Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Jeśli chcesz skorzystać z przepisu, dodaj link do oryginału.